Monday, December 6, 2010

terkejut yang teramat!culture shock kah?atau..renjatan elektrik kot!

sebaK.sekian kalinya aku terluka dan terkedu.

ya Allah,sesungguhnya engkau maha besar kau pimpinlah hati kami.
kau permudahkanlah urusan kami.
kau bukalah hati kami dan terangkanlah mata hati kami.
ya Allah.
hambamu ini bermohon darimu..sesungguhnya engkaulah maha Esa.
kau perkenankanlah doa hambamu ini ya Tuhan.
kau jauhkan lah kami dari sebarang maksiat.
kau peliharalah hati hati kami.
jauhkan lah kami dari sebarang perkara yang tak di ingini.
kuatkanlah iman kami..

Aminn.Ya Rabbal Alamin.

sekian kali juganya aku gagal dalam menjadi seorang sahabat yang sejati.
sebagai sahabat aku sepatutnya menjaga sahabat ku yang lain..
tapi..aku gagal untuk sekali lagi..
aku menyesal sangat kerana tak dapat nak jaga sahabat sahabat aku.
kenapa aku sering gagal?

seorang demi seorang sahabat ku berubah.
kenapa korang berubah?
tidak kah cukup kasih sayang yang ibu bapa kamu curahkan?
tidak ingatkah kamu pada mereka yang banyak berjasa dalam memebesarkan kamu?
tidak kesiankan kamu pada mereka yang mengerah keringat bagi membesarkan kamu?
tidak kah kamu ingat setiap bait bait pesanan mereka?
tidak kah kamu berasa setiap saat mereka mendoakan kejayaan kamu?

apa lagi yang kamu mahukan???

tidak cukupkah mereka sanggup berhutang demi menyambung pelajaran mu sehingga menara gading?
tidak kah kamu fikir setiap perbuatan kamu akan melukakan hati mereka?
tidak bayangkah kamu betapa hancur dan luluh hati mereka di saat mereka menerima berita tentang kelakuan mu!
ingat lah jika jatuh setitik air mata ibu nescaya tidak lah kamu tergolong dalam golongan ahli syurga.
ingatlah ibu bapa mu wahai sahabat ku.
jangan lah engkau terus terhanyut dengan duniawi yang penuh dengan ranjau ini.
sedarlah sahabatku..
jika kau tidak mahu pedulikan nasihatku.tidak mengapa..
tetapi ingat lah setiap kali apa yang hendak kamu lakukan,kamu ingat kepada ibu bapamu.
ingatlah.sahabat yang baik tidak akan mengajak kamu melakukan kejahatn.
tetapi menggalakkan kebaikan dan amal ibadah.
janganlah kamu terus terbuai dengan fantasi mu.
masa masih ada..
berubahlah..
aku sayang kan kamu semua.
jangan lah terus menipu kedua ibu bapa mu.
dan ingatlah orang yang akan merosakkan kita adalah kawan kita sendiri..
bukan musuh kita.


INGATLAH..




2 comments:

Zaza said...

aku rindu ku lah intan!!!!!

Anonymous said...

kak long..kite x pna gagal utk kwan2..but kwan2 yg mggagalkan dri mereka.....=(