Sunday, February 20, 2011

mulut pon boleh tahan berbisa.

assalamualaikum semua.
selamat tengah hari aku ucapkan:)

okeh okeh topik yang bakal di bincangkan adalah seperti yang tertera dia atas ya.
*harap maklum.


mulut?apa itu mulut ya?
*mulut ialah satu anugerah Allah S.W.T tak terhingga kepada setiap hambanya.
jadi.kita sebgai manusia haruslah bijak dalam menggunakan anugerah tersebut terutamanya mulut.mulut juga merupakan anggota yang tersangatlah penting dalam kehidupan seharian kita.almaklumlah untuk berkomunikasi dengan ane driver bus.apek jual sayur.pak mat kedai makan.dan berbagai lagi lah.*ringkasan nie:)

tapi seringkali ramai diantara kita yang menyalahgunakan anggota tersebut(mulut).
mulut nie lah yang sering melemparkan kata kata kesat.maki sana sini.menabur fitnah umpama menabur benih di sawah padi*ya Allah dahsat betul! menipu sana sini.mengumpat bagai lah tak pernah cukup..

Ya Allah dahsat betul penagan mulut nie ye?tapi itulah hakikat sebenarnya yang tak dapat di sangkal lagi.inilah realiti seharian kita.contohnya: walau kita buat baik macam mana pon mesti ade je orang yang tak puas hati dengan kita kan? kan?kan? even kawan kita sendiri pulak tu.sanggup tikam kita dari belakang.tegar kan?
sanggup tipu kita. sanggup menfitnah kita. sanggup mengumpat kita di laman laman sosial. sanggup mengutuk kita.


haisshh,,kenapalah jadi macam nie ye?kita sebagai kawan sepatutnya harus mengelakkan diri dari semua perbutan keji nie.kita haruslah tegur dengan sebaik mungkin dengan hemahnya.kita nasihatkan dia.sentiasa beri dorongan.bantu kawan yang dalam kesusahan macam aku nie yang dalam kesusahan*haha.sentiasa di sisi kawan mahupon senang mahupon susah.
di akibatkan hati yang kotor dan busuk mulut itulah digunakan sebagai senjata untuk melepaskan semua perkara yang di mungkar Allah..

Nauzubillah.

sepatutnya mulut digunakan untuk melemparkan senyuman.membaca al-Quran.berzikrullah.menyampaikan perkara perkara yang baik dan menyebut perkataan yang baik:))

jadi konklusinya kita haruslah berhemah dalam mengeluarkan bait bait perkataan dari mulut.

sekian..
wassalam:)
*berubahlah kawan*

No comments: